Featured
Een al weer ouder voorbeeld daarvan is o - yoga thee.a. het boek van C. Trimp : ‘Klank en weerklank” uit 1989, waarvan de ondertitel luidt: ‘Door prediking tot geloofservaring’. waarzegkaarten. Dit boek heeft in veel kerken de aandacht getrokken en is wel gezien als een hoopvol teken van toenadering tussen beide kerken (Vrijgemaakt en Christelijk Gereformeerd) op dit aangelegen punt
En in Kampen is de vrijgemaakte predikant Jos Douma gepromoveerd op een dissertatie over de meditatie in het preekproces (zo luidt de ondertitel), waarbij hij aandacht vraagt voor mystiek en meditatie als een weg die leidt tot bevindelijk preken (saffier steen kopen). Evangelisch gedachtegoed in de kerken! Helaas moeten wij constateren dat deze ontwikkelingen niet allemaal winst opleveren
Niet voor niets hebben we het over gelóófsbeleving (titanium aura kwarts). Geloofsbeleving houdt ervaring in, maar is er geen synoniem van! In ervaring zonder meer speelt de mens zelf een grote rol. In de 19e eeuw heeft de ervaringstheologie van de Duitser Schleiermacher laten zien hoe gemakkelijk de ervaring kan gaan heersen over de openbaring! Lang niet alle religieuze ervaring is geloofservaring! Dat moet worden vastgehouden tegenover het moderne religieuze denken maar ook in verband met de aandacht voor ervaring in kerkelijke en evangelische kringen
Denk slechts aan de uitdrukking: ‘Het staat niet in de Schrift, maar de ervaring van Gods volk leert het’. Dan wordt de ervaring verheven tot een norm boven en buiten de Schrift en wordt het geestelijke leven van onszelf en van anderen naar die norm beoordeeld, goed- of afgekeurd. groene maansteen werking. Heel subtiel speelt ook hier de hoogmoed van de mens ons parten: niet ‘wat zegt Hij?’, maar ‘zo ervaar Ik’ ( let op de hoofdletter! )
Geloofsbeleving is ook geen synoniem van gevoel. Die beleving gaat niet buiten het gevoel om. Denk slechts aan een (berijmde) psalmregel als: ‘Ik gevoel de grootheid van mijn kwaad’ (David in Ps. 51). Maar daarmee staat er nog geen is-gelijkteken tussen geloofsbeleving en gevoel. Ons gevoel is evenals onze wil en ons denken van nature door de zonde aangetast en verstoord.
Een mens kan zich in zijn zondestaat als Adamskind bar gelukkig voelen, maar hij is het niet, want hij is een verlorene, die God kwijt is. armband rol. Maar ook kan een zondaar die wedergeboren is door de Heilige Geest zich diep ongelukkig voelen omdat de Geest zijn ogen opent voor zijn ellende
Maar hij is uiteindelijk gelukkig, want de Here is Zijn zaligmakend werk in hem begonnen dat Hij ook voleindigen zal. orgoniet. Geloofsbeleving brengt zeker ook geloofsgevoel mee, maar gevoel is lang niet altijd een bewijsvan echt geloof. Wij raken hier aan het probleem van het tijdgeloof, waarvan de Here Jezus gesproken heeft in de gelijkenis van het zaad
Ook het woord mystiek kan niet gelden als een synoniem voor geloofsbeleving. Geloofsbeleving kent mystieke trekken. Niet voor niets kon Calvijn onbevangen schrijven over de gemeenschap van de gelovige met Christus als de ‘unio mystica’. Maar in de mystiek als zodanig is de mens bezig van beneden uit heen te werken naar Christus.
In de mystiek gaat het erom ‘jezelf leeg te maken, te luisteren en dan te merken dat God nabij is en spreekt’. bergkristal oorbellen. In de mystiek krijgt het Woord een andere plaats dan in de geloofsbeleving. In de geloofsbeleving blijft het Woord bron en norm en is de Geest subject. Hij werkt in mij
Het constateren van dat feit mag ons best voorzichtig maken. Wat bedoelen wij dan met geloofsbeleving of bevinding? Wanneer wij het woord letterlijk nemen spreekt het van wat het geloof beleeft - hoofdpijn bij volle maan. Waar de Heilige Geest door en met het Woord het geloof werkt in het hart, daar brengt dat beleving of, zo u wilt, bevinding met zich: de beleving van wat de Heilige Geest in ons doet met het Woord
En in de praktijk van het geloofsleven wordt dat beleefd, bevestigd. De gelovige komt er niet bedrogen mee uit. Dat brengt natuurlijk allerlei gevoelens, ervaringen, bevindingen met zich mee. Prof. L.H. van der Meiden, die veel over de bijzondere Geesteswerking met het Woord heeft nagedacht, zegt er o.a. dit van: ‘Bevinding is datgene wat Gods Geest in de harten van de gelovigen werkt en wat de ziel onder leiding van de Heilige Geest doorleeft en gevoelt als de Geest Zijn licht over Zijn werk in onze harten laat schijnen; ook wat de ziel mist en lijdt in de duisternis en onder de twijfel en doormaakt in verachtering en bestrijding. zwarte toermalijn ruw.’ Dit is zeer evangelisch gezegd
Het hele leven van het geloof valt er dus onder. Om het met de door mij veel gelezen dr. A.A. van Ruler te zeggen: geloofsbeleving pendelt tussen geestelijke verlatingen en de extase van de vreugde - code vogel ring. Het is dus het leven van de gelovige uit de Geest, de Werkmeester van het geloof
Die twee moeten wij nooit van elkaar losmaken. De Geest spreekt nooit Zijn eigen Woord tegen. Opnieuw verwijsik voor nadere toelichting naar mijn boek over christelijk beleven: ‘In grote lijnen’. Dit onderwerp omspant dus het hele geloofsleven, in begin en voortgang, met hoogten en diepten, in vreugde en droefheid, strijd en overwinning; met zijn zelfkennis en Gods – en Christuskennis; in de binnenkamer en in de wereld.
Mooie en moeilijke gebeurtenissen wisselen zich in het leven van ieder van ons met regelmaat af. Gelukkig zijn er maar zelden op hol geslagen paarden of een wespensteek met heftige reacties of een piepend en gillend uit de rails lopende trein (borniet). Niet alles wat wij meemaken is even spectaculair, maar we ervaren allemaal en elke dag weer opnieuw zeer veel gebeurtenissen en verwerken die op de een of andere manier
Het grondwoord wijst ons de weg: het gaat om ‘leven’. Het leven zit vol met beleven. Door ieder van ons wordt de hele dag door van alles en nog wat gevoeld en ervaren. En dat beleven ‘doet’ iets met ons - mica steen. We reageren ieder op onze eigen manier op wat we meemaken
Wanneer we nu over geloofsbeleving nadenken, kies ik voor twee betekenissen: , in de zin van ‘hij heeft al heel wat beleefd, meegemaakt. ‘Veel met iemand beleven’, staat dan voor: veel moeite of zorgen of juist veel mooie, positieve ervaringen met iemand hebben - klankschaal ritueel. Zo’n ervaring kan fysiek concreet, maar ook innerlijk concreet zijn
‘Gemoed’ staat dan voor onze neigingen, hartstochten, stemmingen, aandoeningen, innerlijke gezindheid, zeg maar het diepste van je ziel). Bijvoorbeeld: als we een gedicht lezen, een film zien of een schilderij bekijken dan ‘ervaren’ of ‘beleven’ of ‘voelen’ we hoe dan ook daar iets bij (carneool hanger). Een voorbeeld: wie gekust wordt, ervaart dat lichamelijk, en al naar gelang wie er kust ervaar je dat ook min of meer diep innerlijk J
Wat we in het geloof met God en met elkaar als gelovige mensen beleven, benoemen we vooral in deze twee ‘soorten’ betekenissen (pinoliet). Ik denk bijvoorbeeld aan wat je kunt beleven als je op een begrafenis samen met elkaar een psalm of een lied zingt waarvan je weet dat de overledene daar veel aan/mee had
Latest Posts
Mat Paars
Aventurijn Hanger
Location De Chariots éLévateurs Dartmouth